•Bílkoviny•

7. prosince 2008 v 10:02 | Belissima |  Zdravá výživa

Bílkoviny

V lidském těle se tvoří asi z 20 aminokyselin různé typy bílkovin. Ty jsou důležité pro obnovu buněk, vytváření enzymů a hormonů. Průměrnému člověku stačí získat 8 aminokyselin, které jsou nepostradatelné (esenciální).
mleko Nejvíce bílkovin se nachází v potravinách živočišného původu, v potravinách rostliných je nalezneme také, jsou však často nazývány jako neplnohodnotné, neboť jeden druh neobsahuje všechny potřebné aminokyseliny. Je proto nutné jíst několik druhů rostlinné potravy. Je i přesto lepší jíst více rostlinou stravu , neboť živočišné potraviny nám dávají mnoho nasycených tuků a cholesterolu. Kominací např. luštěnin, těstovin, brambor a obilnin je dobrým příkladem.
Měli bychom volit potraviny, které mají nižší obsah nasycených kyselin, jako např. drůbež, ryby, netučné sýry a mléko. Nejlepší je je kombinovat se škrobovitými potravinami s vysokým obsahem vlákniny.
Doporučná dávka bílkovin je 10-15% denní spotřeby kalorií. Nadbytečné množství bílkovin může způsobit ztrátu vápníku a neprospívá ani našemu celkovému zdraví.
čočka, luštěnina Při dietním režimu bychom však neměli bílkoviny redukovat, naopak jich jíst více, asi 20-30 % z celkového energetického příjmu (tuky 20-30 %, sacharidy 45-55 %).Jsme tak chráněni pře úbytkem svalové hmoty a poklesem imunity. Bílkoviny navíc mají sytící efekt, dlouho po nich není hlad. Při sportu se hodí mít při ruce bílkovinové koncentráty . Jsou plnohodnotné, s minimálním množstvím sacharidů a tuků.
I přesto by neměly být bílkoviny základním zdrojem energie, tím by měly zůstat tuky a sacharidy .
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama