•Chůze•

7. prosince 2008 v 10:05 | Belissima |  Pohyb
Podzim a začínající zima jsou ideální období pro pěší výlety. Příroda je plna barevných odstínů, počasí není příliš horké, ale ani ještě příliš studené. Nejen výlety, ale i běžné chození do práce a z práce, na nákupy, ke kamarádce apod. nám mohou nahradit pohybové aktivity, které nám přes léto zajišťovali udržení naší fyzické kondice. Chůze je pro nás samozřejmostí, která se nemusí vyhledávat úmyslně. Vždyť přece pořád někam popocházíme. Ale jak to opravdu s množstvím kilometrů které ujdeme je?
Díky stále větší automobilizaci a dokonalejšímu dopravnímu systému dnes lidé při svých každodenních povinnostech nemusí ujít "po svých" ani pár km. Studie dokonce uvedli průměrně 1 km denně pěší chůze. To je opravdu málo. V USA je to ještě o 500 metrů méně. Proto je v Americe procento obézních lidí tak vysoké. Obezita není jen o hamburgerech, ale také o míře přirozeného pohybu. Vlivem civilizačních zlepšení nám byl tento "povinný" pohyb snížen až skoro zrušen. Teď je na každém z nás, zda vyhledáme jinou formu pohybu a nebo budeme bez něj a s pár kily (v lepším případě) navíc. Chůze je jedním z nejpřirozenějších pohybových činností. V boji s nedostatkem fyzické aktivity by měla stát na prvním místě. A proč je tak skvělým prostředkem k udržení fyzické zdatnosti a upevnění zdraví?
Chůze má velikou výhodu ve srovnání s jinými sporty a to takovou, že ji může provozovat téměř každý bez ohledu na věk a zdravotní stav. A další důležitá věc, chůze není omezena prostorem nebo místem, kde se může provozovat. Z lékařského hlediska prospívá kondici, svalům, srdci a je prostředkem ke snížení tělesné hmotnosti. Při středně rychlé chůzi spálí organismus za hodinu kolem 1210 kJ. Oproti sezení u televize, kde spálíte kolem 420 kJ za hodinu je to podstatný rozdíl. Jestliže se vydáte na procházku do terénu výdej se ještě navýší až na 1700 kJ za hodinu. K tomu abyste na svém zdraví pocítili příznivý efekt chůze by měli stačit tři měsíce pravidelné a intenzivní chůze. Postačuje k tomu ujít kolem 7 km denně v průměrné rychlosti kolem 4 km/hod.. Již po třech měsících pravidelné chůze klesá riziko onemocnění srdce, snižují se hodnoty nebezpečných tuků v krvi (lipidů), klesá krevní tlak a cukr. Člověk je výrazně zdatnější. Lidé, kteří chodí pravidelně, tak mají předpoklad k delší době dožití bez zdravotních problémů a potíží s hybností.
Chůze je velmi vhodný prostředek ke snížení tělesné váhy. Ale aby byla v tomto směru efektivní, musí splňovat určitá kritéria, jako je intenzita chůze, časový interval chůze a pravidelnost v rámci týdne, měsíce a roku.
Pokud jde o intenzitu chůze, neboli rychlost, k hubnutí je vhodná středně rychlá chůze, při které je ještě možné bez většího zadýchávání se konverzovat. Organismus pracuje v aerobním režimu na 40 až 70% maximální tepové frekvence. Vaši maximální tepovou frekvenci si můžete snadno vypočítat (220 - váš věk) a z toho požadovaných 40 - 70%. Jestliže nedosáhnete potřebné tepové frekvence, hubnutí nenastane. Dalším bodem je časový interval chůze. K hubnutí je potřeba setrvat v pohybové aktivitě s tepovou frekvencí 40 - 70% po dobu nejméně 30 min. Čím déle tím lépe. S postupně narůstající fyzickou kondicí dobu prodlužujte až na hodinu a déle. Poslední otázka se týká pravidelnosti. V předchozím textu jsem uvedla doporučených 7 km denně. Je to ideální, ale pro začátek stačí půlhodinová procházka každý druhý den (kolem 3 až 4 km denně). Opět s narůstající fyzickou kondicí prodlužujte dobu procházky a vykonávejte ji každý den. Pak samozřejmě nezapomínejte na běžné záležitosti, jako je vyjít schody místo výtahu, dojít do obchodu místo dojet autem atd.
Chůze je přirozený prostředek pohybu a je na každém z nás, zda jej využije ke zlepšení své fyzické, ale i psychické kondice. Proto se zamyslete kolik kroků za den uděláte vy a zda je to dostatečné k udržení vaší kondice. Zda by vám ranní procházka do práce nepomohla nabudit organismus na složité úkoly v práci nebo procházka z práce srovnat myšlenky, chvíli myslet jen na sebe, na svá přání a prožitky. Určitě to stojí za zkoušku. Přeji spousty krásných zážitků při objevování Vašeho kraje nebo města z pohledu pěšáka.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama